signeratemelie.blogg.se

Skriver om det jag älskar: livet, njutningen, träningen och maten.

Allergisk mot frukt?

Kategori: Allmänt

Om ni tidigare läst min blogg så kanske ni vet att jag har länge haft problem med magen. Alldeles för länge... Jag har tagit prover utan att det visat något fel, jag har uteslutit laktos och inte märkt någon större skillnad. Jag har försökt analysera sönder allt jag äter och dricker för att ta reda på vad det kan vara för fel...
 
Nu kanske, kanske jag funnit felet... Jag både hoppas och inte hoppas. Häromdagen åt jag fruktsallad till frukost och magen reagerade väldigt kraftigt direkt. Började genast fundera på vad jag ätit dagen innan utan att komma fram till något speciellt....tänkte inte ens att det kan vara frukten... Är det ens möjligt att vara allergisk mot frukt?! Jag har hört personer som får lite magknip av äpplen men inte stora problem... Men jag slog upp på Google... Och det visar sig att ca 30% har någon form av fruktosmalabsorption. 30%!!!!! Det innebär i korta drag att man bör avstå fruktos och fruktaner... Jag som älskar frukt, och speciellt äpplen. Äter mycket frukt under dagen och har inte ens reflekterat över detta.
 
Ja så nu sitter jag och är inne på min tredje dag utan fruktos. Återkommer så fort jag utvärderat :)!
 
 

KOMMENTARER:

  • Katta säger:
    2014-05-19 | 15:50:09
    Bloggadress: http://jagkatta.horseworld.se

    Hej, fin blogg kolla gärna in min blogg kram :)

    Svar: Tack så mycket :)!
    signeratemelie.blogg.se

Kommentera inlägget här: